segunda-feira, 30 de setembro de 2013

"O mercado pode tornar-se uma ditadura" - de José Saramago


Russ Vogt (American, 20th century), "Autumn Forest", 1999



O mercado pode tornar-se uma ditadura


"A diferença (entre a ditadura e o capitalismo) é que não é a ditadura como nós conhecemos. É o que eu chamo de «capitalismo autoritário». A ditadura tinha cara, e nós dizíamos é aquela, ou aqueles militares, o Hitler, o Franco, o Pinochet, mas agora não tem cara. E como não tem cara não sabemos contra quem lutar. Não há contra quem lutar. O mercado não tem cara, só tem nome. Está em toda a parte e não podemos identificá-lo, dizer «és tu». Mesmo as pessoas que lutaram contra a ditadura, entrando na democracia acham que não têm mais que lutar. E os problemas estão todos aí. O mercado pode tornar-se uma ditadura."


José Saramago, in 'O Globo (1999)'



Russ Vogt, "Untitled



"Eu sou tão pessimista que acho que a humanidade não tem remédio. Vamos de desastre em desastre e não aprendemos com os erros".


(José Saramago)


José de Sousa Saramago (Golegã, Azinhaga, 16 de Novembro de 1922 — Tías, Lanzarote, 18 de Junho de 2010) foi um escritor, argumentista, teatrólogo, ensaísta, jornalista, dramaturgo, contista, romancista e poeta português. 
Foi galardoado com o Nobel de Literatura de 1998. Também ganhou, em 1995, o Prémio Camões, o mais importante prémio literário da língua portuguesa. Saramago foi considerado o responsável pelo efectivo reconhecimento internacional da prosa em língua portuguesa.



 Russ Vogt"Farm Land"



 Russ Vogt, "Birch 916"



Russ Vogt, "Land in Motion II"



 Russ Vogt, "Red Trees"



 Russ Vogt, "Woodland View" 



 
Russ Vogt, Green by the Lake


Russ Vogt was born in Richmond, Minnesota. He received his Bachelor of Elective Studies degree from St. Cloud State University, Minnesota, and his Master of Fine Arts degree from the University of Illinois in Chicago. His work has been shown throughout the United States and can be found in several corporate and public collections. Inspired by the woods surrounding his home, Vogt paints dense landscapes filled with trees but liberated with intense colors characteristic of stained glass. The artist’s use of color and composition are nontraditional, suggesting the early work of French painter Henri Matisse. Vogt’s flamboyant, loosely painted work is meant to celebrate the pleasures of the eye. He and his wife currently reside in Minnesota. More recently, Vogt has made a name for himself with large-scale outdoor sculptures in totem form, which wonderfully complement his works on canvas as they are equally as colorful and bold: “Since living in a rural environment, I’ve had an interest in largescale outdoor ceramic sculpture. My perspectives on color, gesture, scale, essence and vitality have ultimately led me to build my pole sculptures. These forms are covered with handmade, brightly colored tile; they can take the shape of animals, figures, pillars, walls, reliefs, and birdbaths. The components are large-scale extruded, wheel-thrown, and hand built earthenware forms. The tube-like components are stacked spontaneously on an underlying steel pipe structure. These poles can be seen as individuals, configured as fences, clustered together, mounted on concrete walls, or on the sides of buildings. The technique of hollow form construction using steel, reinforced concrete and high-fired, vitrified ceramic makes them perfect for indoor or outdoor use.” 


Russ Vogt, Howling at the Moon, 
 Handmade Ceramic Tiles on Concrete on Stainless Steel, 41 x 52 x 20"



 Russ Vogt, Uber Wolf, Ceramic, 41 x 62 x 28



Russ Vogt, Small Totem, Ceramic, Steel, Concrete, 25 x 8.5 x 9"

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